Artister

 

Susanna Andersson Evans

Susanna_Andersson_lowres

Susanna föddes i Östersund, Jämtland men bor numera i Kvidinge, Skåne. Hennes sångstudier inleddes vid Ljungskile Folkhögskola och fortsatte sedan i London på Guildhall School of Music and Drama där hon bland annat vann skolans prestigefyllda ’Gold Medal’ tävling.

Susanna gjorde sin professionella debut som Zerlina vid Grange Park Opera 2005 och strax därefter Adina i Kärleksdrycken vid Nürnberg Opera. Hon har därefter uppträtt vid Opera North, Covent Gardens Lindbury Studio Theatre, Garsington Opera, Den Jyske Opera, English National Opera, Teatro Colon, Leipzig Opera och Weimar Opera och har gjort roller som Nattens drottning, Susanna, Lisette, Valencienne, Blondchen, Papagena, Venus och Gepopo, Greta, Servilia, Zerbinetta, Oscar och Musetta.

Susanna har varit solist med orkestrar som Danska och Svenska Kungliga Filharmiorkerna, Malmö och Helsingborgs Symfoniorkester, Stockholms Sinfonietta, Nordiska Kammarorkestern, English Chamber Orchestra, Helsinki och Grazer Filharmoniska Orkestrer, Odense, Aarhus, Queensland, BBC Scottish och BBC Symphony Orchestra och Weimar Staatskapelle. Hon har jobbat tillsammans med dirigenter som Christopher Hogwood, Lawrence Foster, Roy Goodman, Tecwyn Evans, Ira Levin, Andrew Manze, Edward Gardner, Baldur Brönnimann, Stefan Solyom, George Benjamin, Alberto Hold-Garrido, John Storgårds, Sian Edwards och Leo Hussain.

Under 2008 gjorde Susanna debut vid BBC Proms där hon sjöng ’Gaudete’, ett verk som skrivits till henne av komponisten Stuart Macrae, och förra året uruppförde hon verket ’Animal Songs’ av den svenska tonsättaren Albert Schnelzer, ett stycke som även det skrivits till Susanna. Under 2008 kunde Susanna även ses som solist vid Polarprisutdelningen i Stockholm och 2004 var hon gästande solist vid Nobelprisutdelning.

Under 2006-2007 var Susanna, tillsammans med pianist Eugene Asti, utvald som artist i ECHO Rising Stars serien och de framträdde vid konserthus i London, New York, Aten, Amsterdam, Köln, Wien, Birmingham och Bryssel.

Susanna har framträtt vid bland annat Holland Festival, Adelaide Festival, Alderburgh Festival, RuhrTriennale och Festival d’Automne och kommer under 2015 göra sin debut vid Salzburg Festspiele i Wolfgang Rims ’Die Eroberung von Mexico’. Hon har gjort sig ett namn i operavärlden för nutida musik och har haft mycket succé genom att sjunga bland andra Benjamin Brittens ’Into the little hill’, Luigi Nonos ’Prometeo, Oliver Knussens ’Higgelty Piggelty Pop!’ och Ligetis ’Le grand Macabre’.

Rollen som Violetta i Traviata på Folkoperan och Pamina i Trollflöjten på Åbo Svenska Teater, Turku är två roller som Susanna kommer kunna ses i under hösten och våren, samtidigt som hon återkommer till operan i Weimar som Nattens drottning Trollflöjten.

Susanna har även en egen Festival som heter Lilla Operafestivalen och i år firar den 5-års jubileum och det firas med en härlig konsert den 15 Augusti på Tomarps Kungsgård.

 


Christer Ekstedt

ChristerEkstedtChrister Ekstedt började studera trumpet vid 20 års ålder för Christer Wåhlstedt, Helsingborgs Symfoniorkester. 1976-77 studier vid musiklinjen på Sundsgårdens Folkhögskola för samma lärare. 1977-81 studier vid Det Kunglige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. Studier i London för James Watson. 1981-86 anställd som solotrumpetare vid Regionmusiken I Linköping och sedan 1986 anställd som trumpetpedagog vid Kulturskolan i Ängelholm. Från 2004 studier för Leif Bengtsson i Malmö på Barocktrumpet. Flitigt engagerad trumpetare I södra Sverige.

 

 

 

 

 


MIDAS är ett professionellt coverband från Malmö spelar på Invigningen, söndagen 21 maj kl.18

http://www.midasmusik.se/

 

 

 

 


Marit Sjödin

Marit Sjödin
Marit Sjödin, är en hängiven frilanscellist och kammarmusiker. Efter examen vid Musikhögskolan i Göteborg genomgick hon en treårig diplomutbildning i Paris, där hon belönades hon med högsta pris i cello och kammarmusik. Under 2004 var hon Artist in residence på det välrenommerade kulturcentrat i Banff, Kanada. Marit spelar regelbundet i kammarmusikföreningar, hon har framträtt solistiskt i Sveriges Radio P2 och SVT och har genom åren ofta spelat i Nordens professionella orkestrar, såsom Bergens symfoniorkester, Svenska kammarorkestern, Helsingborgs och Malmö symfoniorkester och Operan i Göteborg, Malmö och Umeå. Hennes musikaliska mångsidighet och sceniska framtoning har även lett till framgångsrika samarbeten med jazzmusiker, dansare och skådespelare. Hon har varit kammarmusiker på en Operafestival i Toscana, Italien med sångare och musiker från Kungliga operan i Stockholm och har agerat som scenisk kammarmusiker i flera uppsättningar på Malmö Opera, såsom Charlie Chaplin och Min älskade Pierrot.

 


Vladimir Masko

Vladimir Masko

Vladimir Masko är organist i Björnekulla-Västra Broby församlingen i Åstorp sedan 2014. Han är född och uppvuxen i Vitryssland. Där studerade han bl a på Musikhögskolan i Minsk. 2004 kom han till Sverige som utbytesstudent på Musikhögskolan i Göteborg, sedan läste ytterligare fyra år kyrkomusikerutbildning och tog organistexamen 2009. Innan han flyttat till Skåne har han jobbat som kantor i Nödinge församling norr om Göteborg.

 


Tobias Neumann Trio

andreasblennowTobias Neumann Trio består av Tobias Neumann (gitarr), Lars Aghammar (barytonsaxofon) och Andreas Blennow (kontrabas, sång).

Trion spelar kammarjazz med svenska rötter i form av musik skriven av Lars Gullin, Ulrik Neumann, Povel Ramel, Evert Taube m.fl. Denna gång ska trion ta sig an några sånger av Hans Blennow. Enkelt och personligt.

hansblennowHans Blennow var präst, tjänstgjorde som stiftsadjunkt i Lunds stift och som kyrkoherde I Burlövs församling och var prost i Bara kontrakt. Han var även vis- och psalmförfattare och koralkompositör. Hans musik, som han skrev mest på 60- och 70-talet, var inspirerad av jazz, blues och folkvisa. Musiken och lyriken är såväl originell som underfundig och fyndig och var bitvis till och med provocerande på sin tid. Det är första gången Hans Blennows musik framförs i denna tappning med gitarr, barytonsaxofon, bas och sång.

 

 


Birgit i Bjäre

Ett föredrag om Birgit Nilssons barndom hemma i byn Svenstad på Bjärehalvön. Om tiden i folkskolan – med många dokument i form av Birgits uppsatser och andra minnen från skoltiden. Om hennes ungdomsår i kretsen av jämnåriga i bygden. Om hennes drömmar om något annat är livet hemma på föräldrarnas gård. Drömmen om ett liv i sångens och musikens värld. Om det avgörande mötet med Ragnar Blennow som gjorde, att Birgit vågade ta det avgörande steget. Slutligen om hur drömmen blev sann.

Kalle Eriksson är författare från Bjäre. Han har skrivit bl a en bok ”Birgit i Bjäre”. Under hans tid som aktiv inom Bjäre Härads hembygdsförening hade han förmånen att samarbeta med Birgit under många år i samband kring arrangemang av hennes konserter hemma i Bjäre till förmån för föreningen – i vilken Birgit var hedersmedlem.

Kalles roll var att fungera som vad tidningarna brukade kalla ”konsertgeneral”.Den rollen hade han för samtliga konserter under åren 1964-1988.Flertalet konserter anordnades i Västra Karups kyrka, som är Birgits hemkyrka. Innan dess hade de valt platser som kunde ta betydligt fler åhörare, exempelvis Tennisstadion i Båstad och Vegeholms Isstadion.

Det var ett nöje, säjer Kalle, att – tillsammans med Birgit – arbeta med såväl förberedelser som genomförande av dessa konserter. Birgit gjorde allt för att hjälpa hembygdföreningen i olika sammanhang – inte bara genom sina framträdanden. Hon hjälpte att engagera många andra framstående solister, som också medverkade vid konserterna och ställde välvilligt upp att medverka med artiklar i deras programhäften.

1.Kalle och Birgit


Damkören Belladonna

Ledare Jörgen Wik och Astrid AulinAstrid Aulin

Tillsammans med några lärarkollegier bildade musikledare Astrid Aulin på 70-talet en damkör i Norberg. Snabbt växte den med några musikbegåvade elever och redan efter ett par år var kören etablerad och började sjunga offentligt. Det blev julkonserter, vårkonserter och diverse engagemang i olika sammanhang i olika kyrkor, städer och kommuner. Kören bestämdes heta Belladonna-kören och tidigt, 1976, blev en höjdpunkt med Benjamin Brittens verk A Ceremony of Carols där Karin Langebo, känd harpist från Stockholm ackompanjerade. Kören blev inbjuden att representera Västmanland på Skansen i Stockholm med kände Ingvar Oldsberg som konferencier. Dessutom vann kören på körstämman i Skinnskatteberg 2:a priset i en stor körtävling. Astrid satte upp ett flertal musikaler och i sagooperan Snövit deltog hela damkören med sånger och danser – som hovfolk. Repertoaren under körens nu 39! år är vittomfattande, från tidig medeltidsmusik till nutida verk, profana som sakrala. Körledare och sångare har avlöst varandra efter Astrids flytt till Skåne. Susanne Carlström, sångpedagog och medlem av radiokören höll länge i trådarna, avlöstes av Uppsalas domkyrkoorganist Andrew Canning – som också tog kören till London. Nuvarande körledare är Jörgen Wik, operasångaren som blev lärare på studieförbundet i Fagersta samt är dirigent för Karlhyttans kavaljerer. Med dem har damerna gjort samproduktioner med större fyrstämmiga verk ; till allas förnöjelse.
Sångarglädjen och systerskapet i denna kör är unik säger Astrid Aulin och gläder sig att än en gång få vara en kär medlem bland sina ”damer”.

Belladonna kören


Carolina Tholander

Carolina T1Carolina Tholander är utbildad operasångerska och har en femårig solist- och sångpedagogutbildning vid Musikhögskolan i Malmö bakom sig. Hon har också studerat vid operamasterutbildningen i två år med bland annat Britta Johansson och Conny Antonov som lärare. 2010 debuterade Carolina som solist i den nyskrivna operan ”Trollguld”. På Malmö Opera har hon också gjort roller i ”Mästersångarna” och ”The Boor” och senast var hon med i musikalen ”Evita”.
I vår gör hon rollen som Bianca i Rickard Söderbergs regi av Puccinis opera Syster Angelica
Carolina har varit solist med Helsingborgs symfoniorkester i bland annat Mozarts Requiem och fått flera stipendier som Lasse Lönndahls resestipendium och från kungliga musikaliska akademien.
Carolina har musicerat i många olika sammanhang, bland annat vid mer än 300 kyrkokonserter i södra Sverige och i Stockholm, Danmark och Polen, spelat in cd-skivor och musicerat i SVT.


 Johanna Sannefors

johanna_sannefosJohanna Sannefors, mezzosopran har studerat på Operahögskolan i Göteborg och är sedan 2012 anställd på Malmö Opera.
Hon har sjungit flera av de stora mezzorollerna, som Cherubino (Figaro), Charlotte (Werther), Sextus (Titus), Suzuki (Butterfly) och Ottavia (Poppe) på scener i bl.a. Sverige, Frankrike, Italien och Schweiz.

På Kungliga Operan i Stockholm har Johanna även medverkat i Simson och Delila samt Batseba, samt i Zoroastre på Drottningholms¬operan. I höst gör hon en roll i Rickard Söderbergs regi av Puccinis opera Syster Angelica.

Johanna har fått stipendier från bl a Orrtegens, Gustav Tobissons och Mannheimers fond samt Göteborg Universitet Stipendium. Hon har även vunnit första pris i Rotary International Song Contest i Schweiz.


 

Joachim Olsson

joachim– piano.

Joachim är kyrkomusiker i Raus församling, Helsingborg. Han har studerat vid Musikhögskolan i Malmö för prof. Hans Pålsson och vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn och avslutade med soloutbildning vid Carl Nielsen Akademiet i Odense.

Joachim har spelat konserter i bl.a. Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Tyskland, Israel och England. Han är en flitigt anlitad kammarmusiker och har framträtt flera gånger som solist med orkester, bl.a. Själlands symfoniorkester, Odense Symfoniorkester och Danmarks Radioorkester.


Valentin Lundin

Valentin LundinValentin Lundin är student på kandidatnivå med inriktning solosång på Musikhögskolan i Malmö, Lunds Universitet. Där studerar han sång för Britta Johansson, instudering för Conny Antonov och operaimprovisation för Sara Wilén.

Valentin är född och uppvuxen i Malmö. Han har alltid varit intresserad av musik. Som barn spelade han flera instrument såsom gitarr, saxofon, säckpipa och elorgel. Under tonårstiden bildade han ett hårdrocksband vari han var sångare och låtskrivare.

Valentin gick på musiklinjen vid Heleneholms gymnasium i Malmö. Där hade han sång med inriktning rock som sitt huvudinstrument. Under sin gymnasietid sjöng han en del musikalmusik ur bl a ”Hair” och ”Jesus Christ Superstar”. Han var också intresserad av klassisk musik och komposition. I början av gymnasiets sista termin provade han några lektioner i klassisk sång och upptäckte att detta var något han vill fortsätta med. Samma vår tilldelades han Familjen John Andersson i Anderslövs stipendium för klassisk sång.


Amelia Jakobsson amelia_j

Amelia Jakobsson började sin musikaliska karriär som cellist.

Hon är  som sådan vinnare och pristagare av flera prestige fyllda tävlingar i Sverige och utomlands, bl.a. “Unga Solister”, Ljunggrenska tävlingen”, “Guido Vecchi priset”, “Concerto Competition”  i Kanada, och “John Andersson i Anderslöv Stiftelse”.

Hennes livs  långa fascination för sång och opera, ledde till att hon  började studera det parallellt med cellon. Hon har studerat sång för Marina Shaguch,  Badri Maisuradze i Moskva, sin far operasångaren Anders Jakobsson, och studerar för närvarande för Britta Johansson vid Musikhögskolan i Malmö på Masters utbildningen.

Amelia har nyligen mottagit “Lasse Löndahls stipendium” (2013), “Sparbanksstiftelsens kulturpris i musik 2013”, “JAA stipendium 2014”, “Torsten Tegstams stipendiat 2014” och är vinnare av “OVIS rösten 2013”.

Hon har framtratt som konsertsangerska i Sverige, Danmark, Norge, Tyskland, Polen, Frankrike, Italien, USA och Algeriet.

Amelia kommer under sommaren 2015 att gora rollen som Micaela I Skanska Operans uppsattning av Carmen.


Julia SigovaJulia-webb

Julia föddes i Minsk, Vitryssland och började spela piano redan vid 6 års ålder. Efter studier vid högskolan i Minsk inbjöds Julia till studier vid Malmö Musikhögskola där hon studerade för professor Hans Pålsson och där hon även fick sitt solist diplom. Julia fortsatte sedan sina studier vid Sibelius akademin för professor Juhani Lagerspetz och har sedan utvecklats som solist med studier för professor Konstantin Bogino i Bergamo och professor Norma Fisher i London. Julia har numera an anställning som assistent till Maestro Bogino i Italien.

Julias intresse för nutida musik har lett till samarbete med flertalet nutida kompositörer. Ett av de mest intressanta projekten är ett ’Piano Marathon’ som utvecklades för att stötta ett akustiskt piano och projektet finansierades av bland andra Steinway&Sons.

Julia har även gett ut flertalet skivor. Ett exempel är ’Sounds of Lund University’ där hon spelade in stycken av den svenske tonsättaren Hans Gefors. Hon har gjort intervjuer och inspelningar för Sveriges Radio som har sänts i Sverige och utomlands.

Sedan 2008 har Julia samarbetat med trumpetaren och dirigenten Håkan Hardenberger. De har tillsammans gjort flertalet föreställningar i Skandinavien och Europa och bland annat framträtt på ’La Biennale’ i Venedig.

Julia har tagit del i flertalet berömda festivaler så som Britt Music Festival (USA), Yamaha International Festival och London Master Classes (England), Citat di Lucca (Italien), Båstad Kammarmusikfestival och Connect Festival i Sverige. Hon har även samarbetat med framstående pianister som Norma Fisher, Alexander Tutunov, Jerome Lowenthal och Peter Donohoe.

Som solist kan Julia ofta ses tillsammans med flera av de ledande Svenska orkestrarna och dirigenter som hon har arbetat med har inkluderat Marc Soustrot, Matthew Rowe och Mats Rondin.

Julia är en ambassadör för Yamaha piano.


 

Till minnet av honom som upptäckte Birgit Nilsson